چرا نظریۀ ریسمان کلیدِ کشف «تئوری همه چیز» است؟

بیگ بنگ: فیزیکدان میچیو کاکو استدلال می کند که نظریۀ ریسمان پتانسیل آن را دارد تا «تئوری همه چیز» باشد. وی معتقد است جهان ما احتمالا از بیش از چهار بُعد ساخته شده است.

به گزارش بیگ بنگ، هدف اصلی فیزیکدانان مدرن یافتن نظریه ای است که بتواند کل جهان و نیروهای بنیادی طبیعت را توضیح دهد. مثلأ مدل استاندارد، مادۀ تاریک، انرژی تاریک و حتی گرانش را از صحنه خارج می کند – و یک مفهوم واحد از آنها را فرمول بندی می کند. نظریۀ ریسمان مفهومِ نظریه ی نسبیت عام اینشتین را به مکانیک کوانتومی پیوند می دهد و نتیجه ی آن کاربرد نظریۀ کوانتومی برای گرانش است. این کاربرد ما را قادر می سازد تا جهان را فراتر از سطح ذرات زیراتمی ببینیم و بر اساس ریسمان های مرتعشی توضیح می دهد که با فعال و انفعالات و ارتعاشات خود، ساختار بنیادی جهان را تشکیل می دهند.

به گفتۀ میچیو کاکو، فیزیکدان کالج نیویورک سیتی، به عبارت دیگر، تمام مواد از اتم ها تشکیل شده اند و اتم ها از الکترون، نوترون و پروتون ساخته شده اند – و می توان آنها را به کوارک تجزیه کرد. کوارک ها از این ریسمان های دینامیکی ساخته شده اند؛ این ریسمان ها با حرکات خود در فضا کلیدِ درکِ جهان می باشند. کاکو یکی از بنیانگذاران نظریه ی میدان ریسمان (شاخه ای از نظریه ی ریسمان) است. وی در ویدئوی زیر توضیح می دهد که چرا نظریه ی ریسمانها جهان ۱۱ بعدی را پیش بینی می کند:

ارتعاشات خوب

کاکو در مصاحبه با بیگ تینک نظریۀ ریسمان را به این صورت توضیح داد: مدل استاندارد برای فیزیک از جمله بوزون هیگز کمترین اوکتاوِ ریسمانِ مرتعش را نشان می دهد. مادۀ تاریک که تقریبأ ۲۳ درصد از جهان را تشکیل می دهد ارتعاش بَعدی است. انرژی تاریک نیز زمانی ایجاد می شود که تقارن های فوق ریسمان شکسته شوند و تقریبأ ۶۸ درصد از جهان را تشکیل می دهد.

بنابراین، بر اساس نظریۀ ریسمان، هر ریسمانِ مرتعش به یک ذره ی متفاوت مربوط می شود و قطعأ ابعادی بیشتر از چهار بُعدی که قبلأ تصور می کردیم، در کیهان ما وجود دارد. کاکو گفت نظریۀ ریسمان منحصربفرد است زیرا تنها بازی در شهر است که حقیقتأ پتانسیل آن را دارد تا «تئوری همه چیز» باشد.

ترجمه: سحر  الله رودی/ سایت علمی بیگ بنگ

1. امجی گفت:

واقعا این نظریه زیاد هم دور از ذهن نیست !! همونطور که میلیاردها کهکشان با میلیاردها ستاره و سیاره و قمر وجود داره میتونه میلیاردها حباب هستی دیگه وجود داشته باشه که دنیای ما فقط یکی از این حباب ها باشه .

• هارپ گفت:

2. میرزایی گفت:

من فکر میکردم ادوارد ویتن بنیانگذار نظریه m هست چرا کاکو زده به نام خودش

3. Ebrahim گفت: