نمایی از کهکشان های دوردست

بیگ بنگ: در این میدان دید تلسکوپی کهکشان های دوردست در ماورای پس زمینه پر ستارۀ کهکشان راه شیری، مشاهده می شوند. در مرکز تصویر ستارۀ زرد رنگ HD 14771 قرار دارد که در جهت صورت فلکی شمالی آندرومدا قرار دارد.

در سمت راست بالا کهکشان مارپیچی بزرگ NGC 891 قرار دارد که ۱۰۰ هزار سال نوری گستردگی دارد و دقیقا از لبه دیده می شود. این کهکشان با دیسک کهکشانی باریک و مسطح بسیار به کهکشان راه شیری شباهت دارد. دیسک و برآمدگی مرکزی اش از وسط توسط ابرهای غباری تیره و تار نصف شده اند. در سمت چپ عکس اعضای خوشۀ کهکشانی Abell 347 پراکنده شده اند. کهکشان های بزرگ Abell 347 تقریبا در فاصلۀ ۲۴۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارند. این کهکشان ها از لحاظ اندازۀ فیزیکی شبیه NGC 891 هستند اما تقریبا ۸ برابر دورترند؛ بنابراین کهکشان های Abell 347 تقریبا یک هشتم اندازۀ NGC 891 دیده می شوند.

1. پوپک گفت:

عظمت جهان هستی واقعا غیر قابل تصوره

2. پوپک گفت:

دویست و چهل میلیون سال نوری یعنی اگه من با سرعت نور هم حرکت کنم دویست و چهل میلیون سال طول می‌کشه تا به یکی از کهکشان های خوشه کهکشانی آبل در سمت چپ تصویر بالا برسم. دویست و چهل میلیون سال واقعا زمان خیلی خیلی زیادیه. تصورش غیر ممکنه. اگه بخوام با سفینه فضایی برم که تقریباً صدها میلیارد سال طول میکشه