بیگ بنگ: از آنجایی که ماهواره ها نقش حیاتی در نظارت بر گازهای گلخانه ای موجود در زمین ایفا می کنند، رئیس اجرایی آژانس های فضایی اعلام کرد: هر 7 آژانس فضایی دنیا با همکاری یکدیگر، بر انتشار گازهای گلخانه ای موجود در زمین نظارت خواهند داشت.

spaceagencieبه گزارش بیگ بنگ، این هماهنگی به دلیل توافقی است که سال گذشته در پاریس بین تمام کشورهای دنیا بنا شد و قرار شد که گرمای جهانی را تا 2 درجه سلسیوس پایین تر از سطح قبلی صنعتی شدن شهرها، کاهش دهند. جین ایوز لگال، رئیس اجرایی دانشگاه فضایی فرانسه، در کنفرانسی که در پایتخت هند برگزار شد بیان داشت: ماهواره ها نقش مهمی در اندازه گیری میزان مشارکت کشورها در مقابله با گرامای جهانی را ایفا می کنند. پس در واقع، این همکاری در ابتدا شامل گرد هم آوردن ماهواره هایی از سراسر جهان و فرستادن آنها در فضا، برای اندازه گیری مقدار کربن و متان موجود در زمین و نحوه انتشار آنهاست و در نهایت می توان با پیش گرفتن آن، به یک همکاری جهانی در مقابله با این معضل برسیم.

در حال حاضر، بسیاری از کشورها، ماهواره هایی برای اندازه گیری میزان انتشارهای مضر دارند، اما برای اندازه گیری و مقابله با این گازها، هنوز بین کشورها تقسیم وظایفی انجام نشده و سیستم یکپارچه ای برای رسیدن به این اهداف وجود ندارد. به عنوان مثال، ماهواره های GoSat ژاپن و OCO-2 آمریکا برای اندازه گیری و نظارت بر انتشار گاز کربن موجود در هوا در حال کار هستند و کشور چین در حال ساخت ماهواره TanSat و فرانسه در حال کار روی ماهواره MicroCarb میباشد و قرار است این دو ماهواره نیز برای بررسی انتشارات Co-2 به کار گرفته می شوند. همچنین فرانسه و آلمان با همکاری یکدیگر، در حال ساخت ماهواره ای برای نظارت بر انتشارات متان در هوا هستند که آن را ماهواره مرلین لقب داده اند.

همچنین لگال بیان داشت که قرار است طبق پیمان داده شده، تمام کشورهای دنیا از جمله چین، هند، فرانسه، آیالات متحده آمریکا و ژاپن، برای رسیدن به بیشترین میزان همکاری متقابل در ابزارها، در حال تلاش هستند. اما هدف اصلی این پیمان، با اندازه گیری میزان گازهای مضر منتشر شده، بر اساس هر کشور، میسر می شود.
این کنفرانس که بین لگال و کایران کومار، رئیس اجرایی سازمان تحقیقات فضایی هند صورت گرفت، به دنبال کنفرانس سال گذشته در مکزیک است که در راستای کنترل گازهای گلخانه ای برگزار شد و در آن عنوان شد که هر ماهواره، یک کلید و معیاری مهم برای جلوگیری از گرم شدن بیشتر زمین است.

مترجم: ارسلان شورابی /سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.