بیگ بنگ: دانشمندان یک نوع فتوسنتز کشف کرده‌اند که این فتوسنتز جانداران را قادر می‌سازد تا در شرایط سخت و کم نور، انرژی تولید کرده و رشد کنند. این کشف مهم به فضانوردان کمک می‌کند تا با استفاده از قدرت فتوسنتز با نور کم بتوانند روزی در سیارات دیگر شرایطی را برای زندگی انسان‌ها فراهم سازند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، یک تیم بین‌المللی از محققان زیست‌شیمی‌دان “کالج سلطنتی لندن” دریافتند که طیف گسترده‌ای از”جلبک سبزآبی” (blue-green algae) که نوعی”سینوباکتری‌ها” (cyanobacteria) است و در دریاچه‌های آب شیرین یافت می‌شوند، می‌تواند از طریق فتوسنتز مواد شیمیایی گیاهی ضروری برای زنده ماندن را حتی در شرایط نور کم، ایجاد کند.

سیانو باکتری‌ها را همچنین به عنوان جلبک‌های فیروزه‌ای، باکتری‌های فیروزه‌ای یا سیانوفیت‌ها می‌شناسند. آنها بی‌هوازی هستند یعنی نیازی به اکسیژن ندارند. در زمان پیدایش این باکتری‌ها اکسیژن در جو زمین وجود نداشت. آن‌ها دارای کلروفیل a هستند و فتوسنتز می‌کنند. اغلب آن‌ها متحرکند .همچنین سیانو باکتری­‌ها قدیمی‌ترین پروکاریوت­‌های فتوسنتز­کننده روی زمین می­‌باشند.

فتوسنتز فرایندی زیست شیمیایی است که در آن انرژی نورانی خورشید توسط گیاهان و برخی از باکتری‌ها، به انرژی شیمیایی ذخیره شده در مواد غذایی آنها، تبدیل می‌شود. کمابیش همه جانداران روی زمین به آن وابسته‌اند. تمامی اکسیژن کنونی موجود بر روی زمین، فرآورده فتوسنتز است. پیش از این مطالعه، دانشمندان بر این باور بودند که فتوسنتز بر روی وجود یک رنگدانه سبز به نام “کلروفیلa “(Chlorophyll-a) استوار است. کلروفیلa، نقش مهمی در این فرآیند ایجاد می‌کند زیرا نور قرمز قابل مشاهده را جمع آوری کرده و از آن برای تولید اکسیژن و مواد مغذی استفاده می‌کند.

پیشتر تصور می‌شد که نور مادون حداقل نیاز برای انجام فتوسنتز است. اکنون اختر زیست‌شناسان با استفاده از آنچه که “نور محدود قرمز” نامیده می‌شد برای ارزیابی اینکه آیا یک سیاره خاص پتانسیل حیات پیچیده را دارد یا خیر استفاده کردند.”بیل روترفورد” نویسنده ارشد این مطالعه از کالج سلطنتی لندن گفت: این مطالعه سبب ایجاد تحولاتی خواهد شد. هنگامی که محققان سیانوباکتری را در معرض نور مادون قرمز نزدیک قرار دادند، سیستم‌هایی که از فتوسنتز استاندارد استفاده می‌کردند خاموش می‌شدند و راهی را برای نوع جدیدی از فتوسنتز که از نوع دیگری کلروفیل به نام” کلروفیل-f” (chlorophyll-f) استفاده می‌کرد، ایجاد کردند. کلروفیل –f یک رنگدانه قرمز است که می‌تواند نور نزدیک مادون قرمز ِ نزدیک را جذب کند.

این باکتری که می‌تواند در شرایط سخت اکسیژن تولید کند، می تواند یک فضای مناسب را برای جستجوی انسان‌ها درباره سیارات جدید را نیز فراهم سازد. این باکتری خاص حدود 2.5 میلیارد سال است که وجود دارد و از شرایط سخت مانند بیابان موهاوی، قطب جنوب و حتی ایستگاه فضایی بین‌المللی جان سالم به در برده است. “المارس کراس” یکی از محققان این مطالعه از “دانشگاه ملی استرالیا” گفت: به لحاظ نظری فتوسنتز می‌تواند با استفاده از این نوع ارگانیسم‌ها، شرایطی را برای ایجاد زندگی انسان بر روی مریخ، فراهم سازد. این مطالعه در مجله “Science” منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techtimes.com