بیگ بنگ: نترسید! این ویدئو نشان میدهد که واقعا کیهان بزرگ است. حتی نقطه تاریکی که فکر می کنیم خبری آنجا نیست هم میتواند ما را شگفت زده کند.

میدان فراژرف هابل(HUDF) در سال ۲۰۰۴، ۲۰۰۳ با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ثبت شد، این تلسکوپ به مدت طولانی به سمت یک فضای تقریبأ خالی در دوردست‌ها خیره شده بود و توانست این عکس فوق‌العاده از دوردست‌ترین کهکشان‌های کیهان را شکار کند. کهکشان ما 100 هزار سال نوری گستردگی دارد. نزدیکترین کهکشان به ما ۲.۵ میلیون سال نوری فاصله دارد. در ویدئوی بالا زوم به این ناحیه را مشاهده می کنید.

این عکس معروف که تصویر فرا ژرف هابل نام دارد، نمایی از حدود 10 هزار کهکشان را نشان می دهد. همگی شامل صدها میلیارد سامانه ی ستاره ای با سیارات در حال گردش خود هستند. این کهکشان‌ها قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی هستند که بشر تاکنون دیده است؛ کهکشانهایی که کمی پس از دوران تاریک یعنی ۱۳٫۲ میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند، زمانی که کیهان تنها ۴۵۰ میلیون سال از عمرش گذشته بود. این عکس میدان عمیق تنها 0.000003% از آسمان شب را نشان می دهد! این عکس فقط گوشه‌ای از قدرت تلسکوپ فضایی هابل را نشان می دهد، جایگزینش تلسکوپ فضایی جیمز وب که صد برابر قوی‌تر است، می تواند افق دید ما نسبت به جهان را باز هم افزایش دهد. احتمالا برنامه پرتاب این تلسکوپ در سال ۲۰۲۰ انجام می شود.

منابع بیشتر: hubblesite , apod , Hubble Ultra Deep Field

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

14 دیدگاه

  1. تلسکوپ جیمز وب همه ی سوال هارو پاسخ خواهد داد قبل بیگ بنگ یا بیگ بنگ هااا . ولللللللی اما خیلی چیز هارو مخفی میکنن از عموم و خیلی چیز های پیش پا افتادرو میگن به دنیا بدونن متعصفانه

  2. بی نظیره.خارق العاده.واقعا اینکه ما در زمین هیچیم،زمین ما در منظومه شمسی بخش خیلی کوچکیست،منظومه ما در مقابل کهکشانمان هیچ،کهکشانمان در برابر دیگر کهکشان ها(یا به عبارت دیگر کیهان)هیچ،و در آخر کیهان وسیع در مقابل خدا هیچ.
    مگه میشه اون همه کهکشان هیچ موجودی به جز انسان نباشه؟
    با اطمینان 99/99999999999% میگم هست.

  3. بزرگ ، بی نهایت تقریبا و شگفت انگیز است اما در تعجبم که چه فایده تنها یک متر ناچیز از این بزرگی و این کره زمین متعلق به من نیست و من و امثال من هیچ سهمی از این دنیا نداریم و تا به روزی که زنده ایم باید هزینه زندگی ناچیزمان را بپردازیم . درحالیکه هر انسانی که بر روی زمین زنده است میتواند 1 میلیون کهکشان از این میلیاردها کهکشان را داشته باشد .

  4. چه عظمت باشکوهی
    واقعا این همه شگفتی و گستردگی چجوری به وجود آمده
    فعلا که بیگ بنگ نظریه است و یک روزی اگه علم طرز به وجود آمدن خلقت به جواب برسه انقلاب علمی رخ خواهد داد
    خیلی مشتاق اون روز هستم ولی…

    1. با احترام به نظر شما اما با اطلاعاتی که من دارم بیگ بنگ در مجموع حکایت علمی فلسفی و تاریخی کاملی از جهان ارائه می کند و انتظار انقلاب داشتن برای آن مثل اینست که برای نتیجه دو دوتا چهار تا منتظر انقلاب علمی باشی!

      1. با علم روز بله بیگ بنگ معتبر
        ولی در آینده دور شاید علم تعریف خیلی دقیق تری در اختیار دانشمندان قرار بده
        فعلا بیگ بنگ تنها استدلال معتبری که دانش بشری بیان کرده

      1. پیدایش حیات و طرز شکل گیری کائنات برای محققان و دانشمندان پیچیده و خفن و تعریف دقیق پیدا نشده
        دیگه از من چه انتظاری دارین دوست گلم
        من افتخار میکنم که هیچی نمیدونم و واقعیت هم همین

  5. انسان با محل سکونتش(زمین) در مقایسه با کیهان واقعا صفر به حساب می آید!

  6. بینهایت شگفت انگیز و ترسناک…..فضای خالی و ساکت
    زمین قبرستان بزرگ انسان است