بیگ بنگ: چند روز پیش، میچیو کاکو فیزیکدان نظری در اجلاس سران کشورهای جهان در دبی سخنرانی کرد. گفته‌هایش از آیندۀ پیش‌رو شاید تا حدی شگفت‌انگیز و ترسناک بود.

به گزارش بیگ بنگ، به نظر می‌رسد که هر روز انقلابی در هوش مصنوعی، سفر فضایی، و DNA که جزء اساسیِ خودِ زندگی است، رخ می‌دهد. گرچه این تحولات الهام‌بخش هستند، اما سرعت زیاد پیشرفت علم و فناوری گاهی اوقات نگران‌کننده است. و طبق گفته‌های کاکو، در 20 سال آینده همه چیز واقعاً عجیب و غریب می‌شود. کاکو تصویری به شدت زیبا (و تا حدی خنده‌دار) از دنیای فردا را ترسیم کرد: از توالت‌هایی که پروتئین‌های ما را می‌خوانند تا دیوارهایی که با ما حرف می‌زنند.

زمین 2.0

کاکو سخنان خود را با اشاره به این موضوع آغاز کرد که با گذشت سال‌ها، زبان مادری ما تغییر خواهد کرد و با پیشرفت در فناوری هماهنگ خواهد شد. دقیقً یعنی چه؟ یعنی «کامپیوترها» را از دست خواهیم داد. نه، ما به معنای واقعی کلمه آنها را از دست نمی‌دهیم، بلکه آن اصطلاح را از دست می‌دهیم. وی گفت: «واژۀ “کامپیوتر” از زبان انگلیسی حذف خواهد شد». وی افزود که دیگر واژه «کامپیوتر» را نخواهیم گفت زیرا این دستگاه‌ها واقعاً در همه جا حاضر هستند. از بدن‌هایمان گرفته تا در خیابان‌ها، هر چیزی کامپیوتری خواهد بود. هیچ چیزی وجود نخواهد داشت که کامپیوتری نباشد.

کاکو بحث خود را این‌گونه ادامه داد که چاپ سه بعدی چگونه ساختار زندگی ما را تغییر خواهد داد، «ما داریم در مورد دنیایی جدید صحبت می‌کنیم. دنیایی که اگر بتوانید آن را تصور کنید، می‌توانید آن را ایجاد کنید.» وی دنیایی را توصیف کرد که در آن می‌توانیم کفش‌ها یا جواهرات یا هرگونه لباس و وسایل آرایشی سفارش دهیم تا چاپ شود. و در دنیای فردا، اگر برای کودک‌تان اسباب‌بازی بخواهید، تمام کاری که باید انجام دهید این است که آن را دانلود کنید و سپس آن اسباب‌بازی در خانه خودتان آماده چاپ خواهد بود.

در نتیجه، خانه شما فقط خانه نیست- بلکه به نوبه خود و برای خودش ابزار است. اوه، و با دیوارِ خود هم صحبت خواهید کرد. صبر کنید، چی؟ کاکو توضیح داد: «در آینده، کاغذ هوشمند خواهیم داشت. این کاغذ می‌تواند هرگونه اطلاعاتی که نیاز داریم را به ما نشان دهد، دقیقاً مانند کاری که صفحه نمایش کامپیوترهای امروزی انجام می‌دهند. و فقط این نیست که ما با دیوارهایمان حرف می‌زنیم، آنها هم با ما صحبت خواهند کرد. در نتیجه، معماری فضاهای زندگی ما تغییر خواهد کرد- دیوارهای ما به گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و صفحه نمایش‌های تلویزیون تبدیل خواهد شد.»

تصور کنید روی صندلی در اتاق نشیمن خود نشسته‌اید، بلند صحبت می‌کنید و سریع به دورترین گوشه‌های دنیای دیجیتال می‌روید. فوق‌العاده به نظر می‌رسد. همچنین منزوی و شاید کمی تنها به نظر برسد. البته فناوری هم می‌تواند به ما کمک کند که با افراد دور ارتباط برقرار کنیم. کاکو این نکته را یادآوری کرد و مشخص کرد که فناوری چگونه به ما امکان تبادل افکار و ایده‌ها را خواهد داد، به شیوه‌ای که قبلاً هرگز امکان‌پذیر نبوده است. کاکو پیش‌بینی کرد: «خواهید توانست با افراد هر زبانی صحبت کنید زیرا لنزهای تماسی شما حرف‌ها را ترجمه خواهند کرد.»

می‌خواهید سفر کنید؟ بدون توجه به اینکه چقدر دور یا نزدیک هستید، ماشینِ متعلق به خود را نخواهید داشت، همچنین خودتان رانندگی نخواهید کرد. ماشین‌ها برای شما رانندگی خواهند کرد. همچنین خواهید توانست بسیار سبک‌تر از امروز سفر کنید زیرا همان طور که در بالا ذکر کردیم، خواهید توانست بیشترِ آنچه که می‌خواهید یا نیاز دارید را خلق کنید. به باور کاکو، برای خریدن چیزهایی که می خواهیم، به سمت آینده‌ای می‌رویم که از لحاظ اجتماعی- اقتصادی برخلاف تمام چیزهایی است که تجربه کرده‌ایم. کاکو گفت: «ما در حال ساختن چیزی هستیم که من آن را “سرمایه‌گرایی مطلق” می‌نامم.» وی این مفهوم را به صورت «حذف واسطه‌ها، حذف تمام اختلاف‌ها و ناسازگاری‌های سرمایه‌گرایی» توصیف می‌کند. کاکو گفت در این جامعه، «برنده» تمام جامعه هستند. و بازندگان، واسطه‌ها و دلالان سهام خواهند بود.

سؤال نهایی و دائمی: ما چی؟

کاکو توضیح داد: «هوش مصنوعی ممکن است چیزی به ما بدهد که پادشاهان و ملکه‌های قدیمی هرگز نتوانسته‌اند به آن غلبه کنند: روند پیری.» همه چیز قدیمی و پیر می‌شود زیرا خطاها را جمع می‌کنند. وقتی بتوانیم از هوش مصنوعی برای مقایسة میلیون‌ها ژنوم متعلق به افراد سالخورده با میلیون‌ها ژنوم افراد جوان استفاده کنیم، دقیقاً مشخص خواهیم کرد که پیری در کجا رخ می‌دهد. سپس آن را ریشه‌کن خواهیم کرد. مطمئن باشید که این تصویر زیبایی است. اما آیا این تصویر دقیق است؟

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

11 دیدگاه

  1. سلام
    برای این سایت عالی واقعا سپاسگذارم
    ما در جهانی احتمالی زندگی میکنیم امیدوارم روند نوع زندگی انسان عوض بشه چون بزرگترین تهدید بشر خودشه برای خودش و انقراضش
    تمام انسان هایی که در قرن 21 زندگی میکنن باید بدونن این قرن ،قرن نظریه هاست و قرن های بعدی البته اگر بشر به دست خودش یا احتمالات طبیعت منقرض نشه قرن های بعدی شاهد متجلی شدن این نظرات هستیم که این هم میتونه عالی و سازنده باشه و هم برعکس چون علم هم مانند جهان دچار ثنویت(دوگانگی) است نمیه ی روشن و تاریک دارد،(موشک های مهلک و ماهواره های کارامد مفید و خطر آفرین).
    امیدوارم نسل های بعدی متوجه نقش اخلاقیات و آرمان انسان بودن بشن تا پیشرفت تکنولوژی در راستای آبادانی بکار برده بشود نه ویرانی،متاسفانه از ابتدای تاریخ بشر اکثریت بمانند ویروسی متخاصم عمل کرده و اگر پایان ندهد به این رفتار و افعال و اعمال نابود خواهد شد ببخشید طولانی شد

  2. از دانشمندى مثل ميچيو كاكو بعيد بود سطح خودش رو در حد كارتون هاى تخيلى پايين بياره

  3. گفته های میچیو کاکو در حد یک فرضیه ای نزدیک به حقیقت است که بعضا میتوان نظریه پنداشت،این گفته ها بر داشته های علمی ریشه دارد که تخیلات ذهنی را کم کم تسخیر میکند،گفته های باور نکردنی را به حقیقت مبدل مینماید.
    همه ای ما عملا دیده ایم که دیوانگی های گذشته ای ما به خردمندی امروزه و خردمندی گذشته به خرافات زمان حال مبدل شده .

  4. ربات های بیولوژیکی ، تله پورت کردن اشیاء و اجسام ملموس و واقعی از طریق منقبض و منبسط کردن صفحه فضا زمان ( صفحه دوبعدی شامل طول پلانک و زمان پلانک ) ، بانک پیشرفته و مجهز اعضای بدن انسان ، استفاده از ماده تاریک و انرژی تاریک به عنوان منابع فوق العاده عظیم انرژی آینده جهان ، اتوبان ها و خیابان ها و معابر و به طور کلی خانه ها و شهرهای هوشمند و خیلی موارد دیگه

  5. سلام
    شاید در 20 سال این گفته ها رخ ندهد اما در 50 سال آینده حتما تکنولوژی و علم به مرز تخیل خواهد رسید و گوی جادویی که در داستان های کودکی شنیده ایم را چاپ گرهای سه بعدی بروز تر ، موبایل ها و تلوزیون های کوانتومی با پردازش چندین بعد واقعیت افزوده فراهم خواهند ساخت و خانه هایمان به دنیایی دیجیتالی تبدیل خواهد شد.
    گفته های میچیو کاکو را خنده دار نپندارید چراکه در دنیایی زندگی میکنیم که هر روز به سوی فناوری های نوین و واقعیت های مجازی اما کارآمد به پیش میرویم .