بحث اخلاقی در رابطه با تحقیقات مغز انسان

بیگ بنگ: چه می شود اگر بافت مغز انسان که در یک خوک پیوند زده شده مقداری از خودآگاهی و حافظۀ انسان را به این حیوان منتقل کند؟ چنین سناریویی هر روز محتمل‌تر و قابل تصورتر از گذشته می شود. گروهی از دانشمندان، اخلاق گرایان و فیلسوفان بتازگی خواستار بحثی در خصوص ابعاد اخلاقیِ حفظ و استفاده از مغز انسان، شدند.

به گزارش بیگ بنگ، بدل مغز که از سلول‌های واقعی انسان تشکیل یافته، برای مطالعه اندام‌هایی که امکان ِ تفکر را به ما می دهند، اهمیت بالایی دارد. اما ۱۷ کارشناس در مقاله منتشر شده در مجله معتبر «نیچر» طی هشداری اعلام کردند که خطراتی هم وجود دارد. کارشناسان در مقاله خود نوشتند: «با بزرگتر شدن روز افزون بدل‌های مغز، احتمال اینکه آنها توانایی‌هایی مشابه با ادراک و هوشیاری انسان داشته باشند، چندان بعید نیست. چنین توانایی‌هایی شامل احساس لذت، درد یا پریشانی می باشد. از دیگر موارد می توان به توانایی ذخیره سازی و احیای خاطرات و حتی داشتن حس خودآگاهی اشاره کرد.»

به اعتقاد محققان، نیاز به دستورالعمل‌های شفاف و کمیته‌های ویژه برای امور تحقیقاتی داریم. محققان فعالیت عصبی را پس از نوردهی به ناحیه‌ای از اندامک انسان مورد بررسی قرار دادند. اندامک‌ها (Organoids) ساختارهای سه بعدی هستند که با سلول‌های بنیادی انسان ایجاد شده‌اند و برای شبیه‌سازی ویژگی‌های یک اندام در حال رشد و با هدف مطالعه بیماری و ناتوانی استفاده می شوند. در یک مطالعه دیگر، اندامک‌های مغز انسان که به مغز موش‌ها ایمپلنت شده بودند، به حیات خود ادامه داده و با مغز میزبان برقراری ارتباط کرد.

محققان خاطر نشان کردند: «بدون کسب اطلاعات بیشتر درباره ماهیت هوشیاری و مواد اساسی مورد نیاز برای آن، جستجوی سیگنال در آزمایش‌ها می تواند کار سختی باشد. یک راه حل پیشنهادی برای محققان این است که از بیهوشی برای حفظ بافت مغز ِ انسان در حالت بیهوشی، استفاده کنند. شاید از کارکردهای مشخص مغز یا سطح پیش تصریح شده فعالیت مغز بتوان برای توصیف تحقیقاتی که به لحاظ قابل توجیه باشند، استفاده کرد. چنین سوال‌هایی نباید پایان‌بخش تحقیقات مهم باشند. بدل مغز می تواند می تواند اسرار بیماری‌های عصبی و روانی را برملا کند. اما برای تضمین موفقیت و پذیرش اجتماعی این تحقیقات، باید یک چارچوب اخلاقی تدوین کرد؛ اگرچه بدل‌های مغز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجلۀ nature منتشر شده است.

منبع: medicalxpress.com

منصور نقی لو

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

خودآگاهی اصلا چی هست
    مگه شناختن که بتونن پیوند بزنن
    خیلی خنده دار
    این جور چیزها ذهنیت و رویای بشر و قرار نیست هرچی به ذهن ما برسه اتفاق بیوفته
    شاید بتونن سیناپس منتقل کنن یا چیزی شبیه به نورون ولی خودآگاهی ما منحصر به فرد و قرار نیست تکرار بشه در ابعاد دیگر
    این ها تخیلات ماست ن چیز دیگه ای

• arm گفت:

اینهمه اختراع و دستاوردی که الان ما داریم هم یه زمانی تخیل خیلیا بوده

قرار نیست هرچی ما دوس داریم به واقعیت تبدیل بشه
        خودآگاهی فعلا ناشناخته است

البته این چیزی که در این مطلب اومده جز خیلی کوچکی از تعریف خودآگاهی اشاره شده
        من موضوع اصلی خودآگاهی یا ذهن یا هوشیاری گفتم
        متخصصان هم هنوز اختلاف نظر دارن دیگه ببینید چقدر خودآگاهی پیچیده است
        نظر شخصی من اینکه دنیا و این جهان پیرامون بلاخره بر قالب محدودیت ساخته شده و شاید خیلی چیزها با کمک فناوری و تکنولوژی بتونیم شناسایی کنیم و بالعکس خیلی چیزها هم فقط در قالب رویای شیرین درون ذهن ما بماند.

• alien گفت:

آقای طیبی عزیز شما طوری صحبت میکنین که انگار تا ۲ ۳ قرن بعد هم دیدین .علم چیزی نیست که نشد نداشته باشه .حداقل هم اگر مخالفین اینقدر با اطمینان حرف نزنین .یک زمانی هیچ کس فکرشو نمیکرد یروزی انسان ها بتونن از جو زمین خارج بشن و برن رو کره ماه و اینو تصور واهی میدونستن .در جهت علم هرچقدر پیشرفت می کنیم تازه میفهمیم که چه وهم گونه هایی به سادگی به واقعیت تبدیل میشن و تازه بیشتر میدونیم که چیزی نمیدونیم.

به نظر من ادوارد ویتن فیزیکدان مشهور درست میگه که شاید راز خودآگاهی هیچ وقت شناخته نشه