بیگ بنگ: چه اتفاقی برای مریخ افتاده است؟ در سال 2001، مریخ تحت طوفان شدید گرد و غبار در سراسر ِ سیاره قرار گرفت – یکی از بزرگترین طوفان‌هایی که از سیارۀ زمین مشاهده شد.

برای نشان دادن شدت این طوفان، دو عکس از طوفان که در ژوئن و اوایل سپتامبر سال 2001 توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده‌اند نماهای متضادی از سطح مریخ نشان می دهند. در سمت چپ، شروع طوفان‌های دانه ریزتر در نزدیکی منطقۀ هلاس (لبه سمت چپ پایین مریخ) و کلاهک قطبی شمالی دیده می شود. یک نمای مشابه از این سطح در سمت راست دیده می شود و ظرف دو ماه بعد گرفته شده است که کل گسترۀ این طوفان جهانی و تیره و تار را نشان می دهد. اگرچه این طوفان در نهایت تمام شد، در روزهای اخیر نیز یک طوفان غبار بزرگ و جدید در سیارۀ سرخ شروع شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام در زمین که منشاء طوفان ها مشخص است اما در سیاره ای به مانند مریخ که نه دریا یا ابر ، اتمسفر و غیره وجود ندارد منشاء چنین طوفان بزرگ و پهناوری که تمام مریخ را تقریبا پوشانده است از کجا سرچشمه و چگونه به وجود می اید ؟

  2. درود.من فکر نمیکنم در مریخ زندگی وجود داشته باشه.ولی فکر میکنم قبلا بوده(همونطور که خیلی از ما میدونیم،زیاد شنیدیم که فسیل یا ردی از زندگی در مریخ یافت شده).شاید بعدا دوباره زندگی پدید بیاد.ولی یک چیزی رو مطمئنم:”اون بیرون،بین اون کهکشان ها زندگی وجود داره.این زندگی میتونه زندگی غار نشینی باشه؛یا میتونه زندگی بروز باشه که مستثنی از تکنولوژی قرن ۲۲ نیست.میتونه فقط یک زندگی باشه،میتونه هزاران زندگی مختلف باشه.ولی یک چیز ثابته،اونم اینه که ایزد مورد پرستش همه موجودات یکیه”.امیدوارم یروز این ثابت بشه.