احتمال فروپاشی پیش از انتظار کیهان

بیگ بنگ: محاسبات اخیر فیزیکدانان از زمان توقف انبساط کیهانی و فروپاشی مجدد جهان، نشان می دهد که چنین اتفاقی تا چند ده میلیارد سال آینده رخ خواهد داد. با استانداردهای بشری، این زمانی بسیار بسیار طولانی است، اما در مقیاس زمانی کیهان شناختی، محققان آن را قریب الوقوع می دانند.

???????????????????????????به گزارش بیگ بنگ، در ‘مکانیزم فروپاشی کیهانی’ جدید تیم محققان بر آن بودند که یکی از سؤالات بسیار دشوار فیزیکی را پاسخ دهند: “چرا سرعت انبساط جهان در حال شتاب گیری است؟” در سال ۱۹۱۷ که انبساط کیهان هنوز مشخص نشده بود، اینشتین به ‘ثابت کیهان شناختی’ رسید که دانسیته انرژی در ناحیه ی خلاء فضا را کوانتیزه، و میزان جذب ماده را موازنه می کند. کمتر از یک دهه بعد آنگاه که ادوین هابل دریافت که جهان واقعاً منبسط می شود، اینشتین ایده ی ثابت کیهان شناختی را رد کرد، اما بعد فیزیکدانان پیشنهاد کردند که انرژی تاریک همین نقش را ایفا می کند.

انرژی تاریک، شکل کم جرم، انرژی است که فیزیکدانان تصور می کنند در حدود %۶۸ جهان را تشکیل می دهد؛ همچنین ماده تاریک و معمولی بترتیب %۲۷ و کمتر از %۵ جهان را می سازند. مشکل آنجاست که به لحاظ نظری، این مقدار زیاد ماده تاریک به رشد سریعی در کیهان منجر می شود که به کهکشانها فرصت تشکیل نخواهد داد. به گفته لیزا زایگا (Lisa Zyga): بر اساس مکانیزم جدید، کیهان تحت یک مجموعه شرایط ابتدایی خاص تشکیل یافته است که بطور طبیعی به وضعیت موجود شتاب گیری رسیده و با توجه به محاسبات گروه این روند اوج گیری به تدریج آهسته می شود و در مسیر فروپاشی قرار می گیرد.

در این سناریو، آغاز فروپاشی با کاهش سرعت شتابگیری انبساط کیهان همراه می گردد. نهایتاً انبساط کیهان متوقف شده و با رسیدن به یک نقطه بازگشت، شروع به جمع شدن تا میزان حداکثری بنام بیگ کرانچ (Big Crunch) می کند. آنتونیو پادیلا (Antonio Padilla) عضو این تیم از دانشگاه ناتینگام گفت: “بنظر من رویکرد کاملاً جدیدی به آنچه بعنوان ‘مادر تمامی مسائل فیزیک’ شناخته می شود، گشوده ایم.” نتایج این پژوهش در Physical Review Letters منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

1. hamed گفت:

سلام ممنون از سایت پربارتون .
    فرق بین انرژی تاریک و ماده تاریک چیست ؟

2. امیر علی اختری گفت:

ایا جهان تا ابد انبساط نمیابد؟لطفا جواب دهید با تشکر

• تحریریه‌ی بیگ بنگ تحریریه‌ی بیگ بنگ گفت:

اکثر دانشمندان با توجه به محاسبات پیشین و افزایش سرعت انبساط کیهان معتقد بودند که جهان تا ابد به انبساط خود ادامه می دهد، اما به تازگی گروهی از ریاضیدانان فرضیاتی مطرح کرده اند که این افزایش سرعت بالاخره سیر نزولی به خود می گیرد و شاید جهان با رمبشی بزرگ پایان یابد. البته باید خاطر نشان کرد که پذیرفتن هر یک از این نظرات خیلی زود می باشد و نیاز به شواهد و مدارک بیشتری برای نتیجه گیری نهایی لازم است.

3. محمد گفت:

ممنون از مطالبتو ن میخواستم بدونم که بعدنابودی کیهان ایا جهان دیگه ایی برای موجودات زنده بوجود میاد یانه؟