بیگ بنگ: به عنوان سومین جسم درخشان در آسمان بعد از خورشید و ماه اگر شما بدانید کجا و کی دنبال ایستگاه فضایی بگردید به راحتی می توانید آن را ببینید.

d8aad8b5d988db8cd8b1111به گزارش بیگ بنگ، این مطلبی بود که ناسا برای معرفی سرویس تازه خود “Spot the Station” بیان کرد. این سرویس به این صورت عمل می کند که چند ساعت قبل از عبور ایستگاه فضایی بین المللی از بالای خانه تان به شما ایمیل یا پیامک می زند. با وجود اینکه حرکت آن در ارتفاعی بیش از 320 کیلومتر از سطح زمین شبیه یک هواپیمای سریع السیر است، انسان هایی روی آن مشغول کار و زندگی هستند!

هر چند این سرویس همیشه در شرایطی به شما پیام می دهد که ایستگاه به خوبی قابل دیدن باشد ولی بهترین نما را در شب های صاف خواهید داشت. شرایط خوب یعنی اینکه به اندازه کافی در بالای آسمان باشد (40 درجه یا بیشتر) و زمان کافی در این وضعیت بماند تا بهترین نما را داشته باشید. این سرویس بسته به مدار حرکت ایستگاه فضایی از یکی دو بار در هفته تا یکی دو بار در ماه به شما پیام می دهد ولی اگر نگران اختلاف زمانی زیاد بین آن ها هستید می توانید یک لیست کامل از تمام مکان هایی که ایستگاه ممکن است دیده شود را در سایت مرکز فضایی جانسون در این آدرس ببینید.

این سرویس در سراسر جهان برای هر کسی با یک آدرس ایمیل یا شماره موبایل در دسترس است، این خبر خوبی است چون می توان نتیجه گرفت که ایران هم در این لیست قرار دارد. ولی متاسفانه فقط پایتخت ایران در این لیست قرار دارد؛ البته زیاد نگران نباشید! مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون 4600 منطقه در سراسر جهان را چندین بار در هفته بررسی کرده و زمان هایی که ایستگاه به خوبی قابل دید است را مشخص می کند ولی شهرها و مناطقی که در این لیست نیستند می توانند جایی را که به شهرشان نزدیک تر است را انتخاب کنند زیرا که ایستگاه فضایی تا فاصله ی زیادی در اطراف هر منطقه موجود در لیست قابل مشاهده است؛ پس بهتر است با انتخاب تهران شانس خود را برای دیدن ایستگاه فضایی امتحان کنیم.

از آن جایی که اپراتورهای ایران در لیست مجموعه اپراتورهای مورد استفاده ی ناسا قرار ندارند پس تنها راه استفاده از این سیستم برای ما از طریق ایمیل هست که البته چون چند ساعت زودتر این ایمیل فرستاده می شود زیاد جای نگرانی نیست و حتی در صورتی که زیاد ایمیل خود را چک نمی کنید می توانید از همان لیست مکان های پیش بینی شده نیز کمک بگیرید. برای ثبت ایمیل خود در این سیستم می توانید به این آدرس مراجعه کنید.

باز نشر: سایت بیگ بنگ/ محسن کرمی – نشریه دانشمند – شماره ۵۹۲ – بهمن ۱۳۹۱

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.