بیگ بنگ: دانشمندان توانستند تصویر بی سابقه‌ای از گازی اسرار آمیز تهیه کنند که کهکشان‌ها را در سراسر کائنات به یکدیگر متصل کرده است، این تصویر می‌تواند به دانشمندان در شناخت بهتر ساختار شبکه کیهانی که در سراسر کائنات جریان دارد کمک کرده و چگونگی تاثیر آن بر کهکشان‌ها را مشخص کند.

مقایسه لیمان لکه آلفا مشاهده با تصویرساز وب کیهانی و یک شبیه سازی از وب کیهانی بر اساس پیش بینی های نظری.
مقایسه شبیه سازی شبکه کیهانی و “حباب لایمن آلفا” که در واقع غلظت غظیمی از گاز احاطه شده کهکشانی را نشان می دهد.

طبق گزارش رصدخانه کالیفرنیا ماده‌ای کم نور و گازی با نقشی تأثیرگذار در تولد کهکشان‌ها رصد شده که می‌تواند اسرار شگفت‌انگیز کهکشان‌ها را فاش کند. این گاز مرموز که اکنون به مهم‌ترین موضوع قابل تحقیق فضایی تبدیل شده است، ستاره‌شناسان و محققان علوم نجوم را در کشف اسرار کائنات یاری خواهد کرد. طبق تصاویر ضبط شده تلسکوپ رصدخانه کالیفرنیا، این گاز در بخش اصلی هسته کهکشانی جوان به همراه نورهــــای آبی رنگ در اطرافش به وضوح قابل رؤیت است. ستاره‌شناسان بر این باورند که این ماده گازی 2 میلیارد سال بعد از وقوع بیگ بنگ و پیدایش جهان به وجود آمده است. در این تصویر، “واسطه میان کهکشانی” ( IGM ) بین دو جرم بسیار درخشان قرار گرفته است که یکی یک “شبه اختر”  هسته یک کهکشان جوان به نام QSO 1549+19- و دیگری چیزی به نام “حباب لایمن آلفا” که در واقع غلظت عظیمی از یک گاز است. آنها دریافتند یک تک رشته به شبه اختر وارد و آن را تغذیه می‌کند که یک میلیون سال نوری طول دارد و از سوی دیگر سه رشته نیز به حباب لایمن آلفا جریان یافته‌اند.

دکتر کریستوفر مارتین سازنده تصویربردار شبکه کیهانی در دانشگاه فناوری کالیفرنیا که از دوران دانشجویی خود وجود یک ماده مرتبط کننده کیهانی را در پیش بینی کرده است. به گفته وی این ماده، نه تنها از مواد طبیعی در کائنات شکل گرفته بلکه واسطه‌ای برای شکل گیری و رشد کهکشان‌ها است. این ماده در کانال‌هایی توزیع شده که کهکشان‌ها را پوشش داده و بین آنها جریان می‌یابد. وی گاز منتشر شده “واسطه میان کهکشانی” را یک “ماده تار و مبهم” توصیف می‌کند تا آن را از ماده درخشان ستاره‌ها و کهشکان‌ها و همچنین از ماده تاریک متمایز سازد. به گفته وی 96 درصد از این جرم و انرژی در کائنات را ماده تاریک و انرژی تاریک فرار تشکیل داده است.

در این تصویر”شبه اختر” هسته یک کهکشان جوان به نام QSO 1549+19 قابل مشاهده است که احاطه در گاز کهکشانی است.
در این تصویر”شبه اختر” هسته یک کهکشان جوان به نام QSO 1549+19 قابل مشاهده است که احاطه در گاز کهکشانی است.

از سوی دیگر چهار درصد باقی مانده آن چیزی است که قابل مشاهده است: ماده طبیعی. از این چهار درصد ماده طبیعی، فقط یک چهارم از ستاره‌ها و کهکشان‌ها یا همان اجرام درخشانی که آسمان شب ما را روشن می‌کنند، تشکیل شده است. سه درصد مابقی نیز از ” واسطه میان کهکشانی” تشکیل شده است. تصویرگر شبکه کیهانی که روی تلسکوپ هال (Hale) در کالیفرنیا نصب است، توسط کریستوفر مارتین، استاد فیزیک موسسه فناوری کالیفرنیا طراحی شده است. مارتین این گاز جدید را “ماده تار” توصیف کرده تا از ماده شفاف ستارگان و کهکشان‌ها و همچنین ماده تاریک تمییز داده شود.

پیش از این نیز از اواخر دهه 1980 میلادی تا سال 1990 میلادی فرضیه‌ها و پیش‌بینی‌های مختلفی درخصوص نحوه بیگ بنگ و پیدایش کهکشان‌ها و سیارات مطرح شده بود اما کشف جدید، فرضیه‌ها و دیدگاه‌های کاملاً متفاوت‌تری را ارائه خواهد داد. بررسی‌های میدانی محققان برای شناسایی گاز جدید همچنان ادامه دارد.

مطالعه بیشتر در : dailygalaxy , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.