بیگ بنگ: استخوان انگشت 90 هزارساله کشف شده در عربستان سعودی، می تواند تاریخچه مهاجرت انسان‌ها از آفریقا را دستخوش تغییر نماید. گروهی از محققان بین‌المللی، فسیل یک استخوان انگشت انسان را در بیابان نفود واقع در عربستان سعودی، کشف کرده‌اند که مربوط به 90 هزار سال قبل می باشد.

به گزارش بیگ بنگ، این استخوان به طول ۳/۳ سانتی‌متر در منطقه الوستا کشف شد. الوستا دریاچه‌ای بسیار قدیمی است که امروزه بیابانی خشک می باشد. الوستا-1 قدیمی‌ترین فسیل انسان خردمند ِ کشف شده خارج از آفریقا و شام است و نشان می دهد، انسان‌ها در نخستین مهاجرت خود به منطقه اوراسیا، به مناطق دورتری از آنچه که پیشتر تصور می شد، سفر کرده‌اند.

پیش از این کشف، اساسا تصور بر این بود که نخستین سفرهای مخاطره‌آمیز انسان‌ها از آفریقا به اوراسیا موفقیت‌آمیز نبود و تنها به جنگل‌های مدیترانه‌ای مجاور شام، رسیده بود. دکتر هو گروکات، از دانشگاه آکسفورد انگلستان و موسسه ماکس پلانک که در حوزه تاریخچه انسان در آلمان فعالیت می کند، گفت: «این کشف قطعا نشان دهندۀ این واقعیت است که نخستین موجودات گونه ما در  منطقه وسیعی از جنوب غربی آسیا سکنی گزیده بودند و تنها محدود به شام نبودند. توانایی انسان‌های اولیه در ایجاد اجتماعات گسترده در این منطقه، دیدگاه‌های پیشین مبنی بر اینکه پراکندگی انسان‌های اولیه در مناطقی خارج از آفریقا، محدود و ناموفق بوده است را، به چالش کشید.»

برای حصول اطمینان در خصوص این یافته و تخمین قدمت خاستگاه آن، استخوان الوستا-1 بصورت سه بعدی اسکن شد و شکل آن با استخوان انگشت دیگر انسان‌های خردمند، دیگر انسان‌های اولیه، نظیر نئاندرتال‌ها و گونه‌های ابتدایی، مقایسه شد. با کمک تکنیکی به نام سن‌سنجی سری اورانیوم، از یک لیزر برای ایجاد حفره‌های میکروسکوپی در استخوان و اندازه‌گیری نسبت میان ردهای بسیار ریز عناصر رادیواکتیو، استفاده شد. این نسبت‌ها مشخص نمود که قدمت این فسیل به 88 هزار سال قبل باز می گردد.

دیگر تاریخ‌های ثبت شدۀ بدست آمده از رسوبات و فسیل‌های مرتبط، سن تقریبی 90 هزار سال را تعیین نمود. در این منطقه، علاوه بر بقایای انسانی، ابزار سنگی فراوانی که بدست انسان‌ها ساخته شده و همینطور، فسیل‌های حیوانی متعددی شامل فسیل اسب آبی و حلزون‌های کوچک آب‌های تازه، کشف شدند.

پروفسور مایکل پتروگلیا، مولف ارشد موسسه ماکس پلانک گفت: «برای مدت مدیدی، شبه جزیره عربستان بسیار دور از صحنه فرگشت انسان، قلمداد می شد. حال این کشف، عربستان را به منطقه‌ای مهم در شناخت خاستگاه انسان‌ها و گسترش آنها به دیگر نقاط زمین، بدل می سازد. با ادامه تحقیقات، منتظر اکتشافات قابل توجهی در عربستان سعودی هستیم. جزئیات بیشتر این کشف در نشریۀ Nature Ecology and Evolution، منتشر شده است.

ترجمه: مریم رفیعی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. متاسفانه ظرفیت های فلات ایران به علت تنش های سیاسی چند دهه اخیر به دست فراموشی سپرده شده ولی همه دانشمندان می دونند یک از قدیمی ترین سکونت گاه و گهواره تمدن بشری ایران بوده است .

      1. نه دوست من
        چیزی که مهدی اشاره کرد تمدن انسانی است نه صرفا بودن انسان ها در یک منطقه
        نمونه بارز ان شهر هفت هزار ساله جیرفت است که در ان حتی جراحی هم صورت میگرفت و این تمدن با تمدن هایی مثل بابل در تجارت بود

        1. تمدن اهرام مصر هم خیلی قدیمی
          بطور قطع نمیشه از قدیمی ترین تمدن جهان صحبت کرد
          درباره جراحی هم اشاره کردید یاد شهر سوخته افتادم که ۵۰۰۰ سال پیش عمل جراحی روی چشم یک خانم انجام شده بوده

          1. سنگ نگاره های ۴۰ هزار ساله تیمره نشان دهنده سکونت انسان از گذشته های دور در این سرزمینه. سنگنگاره هایی که در دنیا بی نظیره ولی متاسفانه نه مطالعه و پژوهش جامعی در موردشون شده و نه به درستی ازشون مراقبت میشه.