کهکشان مارپیچی NGC 4921 از نگاه هابل

0
355

بیگ بنگ: کهکشان مارپیچی NGC 4921 چقدر از ما فاصله دارد؟ گرچه در حال حاضر تخمین زده می شود که حدود 310 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد ، اما اندازه گیری دقیق تر با بهره گیری از سرعت دور شدن آن می تواند به محققان کمک کند تا سرعت انبساط جهان را بهتر تشخیص دهند.

به منظور این هدف تاکنون تصاویر بسیاری توسط تلسکوپ فضایی هابل برای شناسایی نشانه ای ازستارگانی به نام متغیر قیفاووسی که نوعی خط کشی کیهانی هستند گرفته شده است. از آنجایی که NGC 4921 یکی از اعضای خوشه کهکشان های کما میباشد، تصحیح این فاصله می تواند تخمین بهتری از فاصله یکی از بزرگترین خوشه های نزدیک در جهان محلی را تعیین کند. این کهکشان مارپیچی باشکوه NGC 4921 با نام غیررسمی کهکشان کم خون (anemic )  نامیده می شود فقط بدلیل سرعت کم آن در شکل گیری ستاره ها و روشنایی پایین سطح آن.

ngc4921_colombari_960

آنچه در تصویر بالا مشاهده می کنید: از مرکز ، هسته درخشان، یک نوار درخشان مرکزی ، حلقه برجسته از گرد و غبار تاریک، خوشه های آبی ستاره های تازه شکل گرفته ، چندین کهکشان همدم کوچک تر، کهکشان های غیر مرتبط دور دست و ستارگانی که در کهکشان راه شیری قرار دارند.

منبع: apod